Atari är ett företag som upplevt toppar och dalar. Det är inte bara spännande att följa för oss som växte upp med en Atari dator, utan företagets marknadsföringsstrategi är lite av ett kapitel för sig. Sedan 2017 har företaget sakteliga hittat en ny identitet som i mångt och mycket bygger på retro-nostalgi. Många var förvånade när företagets dåvarande VD Frédéric Chesnais började dra igång diverse partnerskap och projekt.
Atari dator – förnyandet av en välkänd logo
Atari är, som sagt, en speltillverkare vars utveckling har kantats av toppar och dalar. Från grundadet på 70-talet fram till 80-talet var man ett innovativt märke som lyckades hänga med sin tid. Under 90-talet stagnerade utvecklingen. När Chésnais tog över 2017 både rosades och risades hans strategi att vidga märket Atari. Under hans ledning har märket synts i alla möjliga sammanhang, från kryprovärlden (Atari Tokens) till produktplacering (i remaken av Bladerunner). Man kan tycka vad man vill om den spretiga strategin, klart är att Chésnais haft hjälp av en duktig designbyrå som gjort att Ataris retro-logga kommit att lysa.
Vägen mot premiumspel
2021 tog den nya VD:n Wade J. Rosen över Atari-rodret. Bytet av VD innebar, föga förvånande, ännu ett byte av marknadsföringsstrategi. Företaget har meddelat att man kommer att fortsätta utveckla tv-spelsportföljen mot premiumspel för konsoler och PC. Man hade länge en fot fast förankrad i tillverkningen av så kallade free-to-play-spel och mobilspel, något som det är slut med nu. Under 2020-2021 valde man att sluta sälja spelen RCT Story, Crystal Castles, Castles & Catapults, Ninja Golf och Atari Combat: Tank Fury. Företaget har meddelat att man istället kommer bygga vidare på portföljen med premiumspel. Man ska även, i alla fall delvis, avsluta satsningen på casino och istället fokuera på att ta fram nya spel. I daglsäget har företaget en bit över 200 spel i portföljen.
En stark logotyp
Få märken är lika förknippade med sin logga som just Atari. Ända sedan Space Race 1973 har varje Atari dator prytts av den logo som George Opperman tog fram för märket. Den har utvecklats över tid, men grunden är densamma. Exakt vad logotypen föreställer är höjt i dunkel.
Fuji eller Pong?
George Oppermans logotyp för Atari anses av många föreställa det japanska berget Fuji. Mannen bakom logotypen är själv lite hemlighetsfull men han har sagt att han funderade på att ta fram olika varianter av bokstaven A. Samtidigt inspirerades han av spelet Pong som var Ataris sotrsäljare på den tiden. I Pong finns en linje på mitten och den inspirerade honom att dela A:et i två. Ataris grundare hävdar att symbolen togs fram för att passa både på en spelkonsol och på diverse andra produkter. Det skulle vara en logotyp som var enkelt att känna igen.
Atari dator – hur ser framtiden ut?
Det är ingen vild gissning att Atari kommer att spinna vidare på sitt starka retro-kapital. Tidigare i år meddelades att bolaget kommer avnoteras från Nasdaq First North Growth Market Stockholm. Anledningen till detta är en låg handelsvolym och att strategin att söka investerare i de nordiska ländera inte fallit väl ut. När det kommer till satsningen på premiumspel kan vi förvänta oss att klassiker kommer tillbaka, då Atari själva sitter på immateriella rättigheter hos flera hundra franchisetagare.